sobota, 18 czerwca 2016

Myślenie pytaniami - Marilee Adams




Książka ostatnio dość popularna wśród osób zajmujących się rozwojem osobistym. Mam i ja. Kupiłam skuszona hasłem przewodnim, że:

Wielkie osiągnięcia zaczynają się od wielkich pytań.


Przeczytałam jednym tchem. Jednak nie z powodu zafascynowania i ogromu odkryć w książce umieszczonych, a raczej z prostoty języka, przystępności tekstu i absolutnych podstaw wynikających z założeń coachingu.  

Autorka wprowadzając pojęcie „myślenia pytaniami” zaprasza nas do świata Bena, jego pracy, w której lekko powiedziawszy „nie czuje się najlepiej”, jego przełożonej Aleksy, jego żony Grace i … no właśnie… Josepha, który pomógł mu wszystko zmienić. 

Tak – książka to opowiadanie, narracja, z „momentami edukacyjnymi”. Czasami przeplatana tabelkami wyboru, podsumowaniami w ramkach z wykrzyknikami lub pytajnikami. Jest też załączona mapa, na podstawie, której „myślenie pytaniami” funkcjonuje, jako odrębna metoda. Książka oprócz swojej prostoty i jasności przekazu, daje Czytelnikowi aż 7 prostych narzędzi do wykorzystania „od razu” do pracy coachingowej. Owe narzędzia umieszczone są na końcu książki w „zeszycie ćwiczeń”, dokładnie opisane z przykładami wykorzystania – prostymi ćwiczeniami.
Dla mnie – najważniejszym pytaniem zapamiętanym jest:

Pytanie niezadane to drzwi nieotworzone

Które to popycha kolejne:
Kiedy jest najlepszy czas na zadanie niektórych pytań?
Jakie drzwi zostaną otworzone, zadając niektóre pytania?
… i w końcu… Czy chcę, aby jakieś drzwi zostały otwarte?

Dla kogo książka? 

Dla coachów, którzy rozpoczynają przygodę z coachingiem, aby sprawdzić, czy to dla nich.
Dla Nauczycieli, którzy chcą dodać do swojego warsztatu pracy nową, nieoceniającą metodę.
Dla Trenerów, którzy wolą dopytać i dopasować program do Uczestników
Dla Rodziców, którzy zakładają, że ich dzieci… i chcą przestać to robić. 
Dla Partnerów / Małżonków, którzy stoją na rozdrożu myśląc "jak on/ona się zmienił" odkąd go/ją poznałem... i chcą zmienić swoje myślenie ;) 


W zasadzie każdy Czytelnik zainteresowany choć trochę rozwojem osobistym może być zainteresowany "Myśleniem pytaniami", nie wiem jednak czy jest to książka "zmieniająca życie", na pewno dająca solidne narzędzia, po które można sięgać, aby zacząć je zmieniać. 

PS
Mi się przyjemnie czytało, a Wam? 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz